Kerst, NYE en nog veel meer!

2 januari 2018 - Sydney, Australië

Allereerst natuurlijk iedereen gelukkig nieuwjaar! Maar we moeten weer terug naar half december..
Na de Great Ocean Road zijn we via Melbourne naar Philip Island gereden. Hier kun je Pinguins zien bij zonsondergang. Maar omdat wij er 's ochtends al waren en de dag nog moesten vullen met surf en er geen golven waren, hadden we niks te doen. Het is er best mooi, waarschijnlijk heel mooi voor iedereen. Maar wij hebben al zoveel gezien dat je iets makkelijker doorrijdt als het niet fantastisch is.

Zodoende zijn we doorgereden naar Wilsons Promontory, dit was wel echt een heel mooi natuurpark met azuurblauwe zeeën en witte stranden. We hebben de eerste dag wat strandjes bekeken en de tweede dag zijn we naar Sealers Cove gelopen, een wandeling naar een verlaten strandje van 20km retour. We vertrokken rond half 9 en kwamen rond half 12 aan en zijn rond 14.00 weer terug gelopen. Maar het was de moeite waard! We voelden ons net op een eiland van Expeditie Robinson! Er kwamen wel steeds meer mensen uit de bosjes, terwijl we 's ochtends het stand voor ons zelf hadden!

Na een nachtje op een gratis camping langs de route zijn we doorgereden naar het Tarra Bulga National Park. Dit is een soort rainforest waar je mooie wandelingen kunt maken. Maar ook dit hebben we al veel gezien en het is hier niet zo uitbundig als het echte binnenland van Cape Tribulation of rond Darwin, dus na een korte wandeling naar een waterval zijn we door gegaan. Gelukkig reizen we langs de kust en was de eerstvolgende stop bij Ninety Mile Beach. Een strand van, jawel 90 mile. Op zich niet heel boeiend verder. Hier heb je gratis campings aan het strand. Eigenlijk gewoon lege plekken waar je mag camperen want er is niks. Maar je mag er wel vuurtjes maken. We stonden er alleen en dat was prima. Met een groepje had het ook leuk geweest, maar ach, je kan niet alles hebben he!? Helaas konden we hier niet surfen dus zijn we de dag erna doorgereden naar Pambula, dat was een prima plek omdat we een camping aan het strand hadden en je kon er surfen! Jeej! We hebben eindelijk weer eens 2 nachten op 1 plek gestaan! Hier kwamen de kangaroos bij je tent hoppen om te bedelen om eten, totaal niet bang waren ze hier!

Na 2 dagen moesten we wel weer door, we zijn op zoek gegaan naar een plek om tijdens de kerst te staan. Het was verschrikkelijk druk en moesten overal van te voren boeken. Dat hadden wij natuurlijk niet gedaan dus kwamen we aan bij een camping in South Durras die alleen voor de dag erna plek had. Er was dichtbij nog wel een gratis bushcamping.. ook daar was het druk dus hebben we op de parkeerplaats de tent maar uitgeklapt.. De dag gesurft en toen naar de camping om bij het zwembad te chillen. We stonden er 1 nacht en zouden weer naar een bushcamping gaan voor de kerst. Het liefst aan het strand zodat we konden surfen. Maar helaas was alles vol en konden we nog wel op de oude camping terecht. Zodoende hebben we dat maar gedaan voor nog 2 nachten en stiekem was het wel lekker, gewoon goede faciliteiten en een zwembad. We hebben heerlijk geBBQd met kerst en wijntjes gedronken. Caravans en aangebouwde tenten waren versierd met lichtjes en slingers, dus het was wel een beetje kerst. Maar het blijft gek in de warmte.
Na South Durras zijn we met een surfstop in Mollymook naar Boodooree National Park gereden. Wauww! Dit is wat ik wilde! Hayams Beach is het witste strand van..., maar wel echt heul toeristisch. Wéér zulk helder water en als verassing konden we er surfen! We hebben 3 stranden gezien en gesurft en gechillt. Helaas waren de campings ook hier al lang geboekt dus moesten we na een dagje weer door. Via het schattige dorpje Berry met Engelse karakters zijn we naar het Royal National Park gegaan. Je kunt hier verschillende wandelingen doen en naar de Figure 8 pools. Dit zijn rockpools die in een perfecte 8 vorm zijn uitgesleten. Je denkt dat ze vrij groot zijn maar helaas, 2 mini badjes aan elkaar met een rij van driekwartier wachten omdat alle Aziaten er een persoonlijke fotoshoot houden. Maarja ook jij hebt een uur gelopen door de hitte en wil die foto in het badje.

De laatste stop in dit verhaal is Sydney! We kwamen vrijdagavond aan en sliepen in het UNSW (universiteitscampus). We hadden eigenlijk nog een nachtje op een camping willen staan maar die waren allemaal vol. Ons eerste plan, of geen plan eigenlijk, was dat we met oud en nieuw in de auto zouden slapen. Maar goed, we zijn ook geen 18 meer dus gelukkig hadden we een AirBNB gevonden in Cogee. Iets uit de stad maar wel een straat achter het strand. Vanaf hier kun je de Cogee-Bondi Walk doen en met ov kwamen we eigenlijk prima uit de voeten. We hebben zaterdag de stad bekeken en de oud en nieuw plek die voor ons door de groep Dutchies in Australie was uitgezocht bekeken. Een top plek (Kirribillie) aan het water uitkijkend op het Opera House en de brug. S'middags hebben we met die groep een drankje gedaan bij de Opera bar en 'S avonds hebben we ons voorbereid op een lange dag. We zijn zondag, ja verklaar ons niet voor gek, om half 8 in het park gaan zitten om een goede spot te claimen. Dat was dus 6 uur op. Eigenlijk was het best gezellig als je met een groep bent! Iedereen wisselt reisverhalen uit en zo leer je elkaar meteen een beetje kennen. Om 21.00 was het kindervuurwerk en om 24.00 het echte werk. Wat een vuurwerkshow! Het aftellen was wat snel, aangezien je 17 uur zit te wachten en dan ineens van 80 sec wordt afgeteld en in 15 min het vuurwerk klaar is. Maar een eenmalige ervaring was het zeker waard!
Op 1 januari hebben we bij Bondi Beach de nieuwjaarsduik gedaan met honderden andere Nederlanders. Super geinig! Daarna naar de Side Bar geweest waar ze gratis bitterballen hadden. Dinsdag hebben we de stad nog eens bekeken en zijn we met de ferry naar Manly geweest, eigenlijk vonden we Manly niet zo boeiend. 's Avonds nog een drankje bij de World Bar in Kings Cross. Vandaag is de laatste dag in Sydney en gaan we vanavond door naar de Blue Mountains.

De laatste maand in Australie is aangebroken, het lijkt ineens snel te gaan! Maar gelukkig hebben we nog 6 weken New Zealand. Daarna is het ook wel goed en zijn we tegen die tijd wel voldaan voor deze reis. Denk ik nu.

Tot later people'tjes!

1. Jules:
    3 januari 2018
    Mooi verhaal. Jullie zijn lekker actief en dan maak je wat mee.
    Nog mooie reis !
  2. Jan en Lia:
    3 januari 2018
    Bijzonder om de Kerst en jaarwisseling met 25 graden te vieren in Australië met een groep Nederlanders.Zo te zien en horen genieten jullie. De komende weken nog een paar golfjes pakken.
    Nog even doorgaan met genieten.
    Liefs Jan en Lia