De Great Ocean Road was amazing!

14 december 2017 - Melbourne, Australië

Hello everyone!

Vanuit de Grampians waar we eindigden in Dunkeld, een nietsdorpje onderaan het gebied zijn we de volgende dag begonnen aan de Great Ocean Road. Het Dorp waar we als eerste aankwamen was Warnambool. Hier hoopten we eigenlijk de eerste surf aan te treffen bij de camping aan het strand. Zodat we niet de dag erna hoefden te verkassen met de auto. We zijn namelijk elke dag genoodzaakt om de tent en spullen in te pakken omdat we de auto nodig hebben. Helaas waren de golven bij dit strand niet surf-proof. We moesten de dag erna dus alsnog verder rijden naar een volgend punt om te surfen. Gelukkig konden we daar wel het water in! Heerlijk! Na de surf zijn we, nu toch alles al gepakt was, weer door gereden. We wilden de Great Ocean Road ook graag op dus dat mocht de pret niet drukken. We reden door naar Port Cambell, met als tussenstops de 12 apostels, London Brigde en Bay of Islands en nog meer mooie uitkijkpunten. We hadden eindelijk weer eens zon! We kwamen halverwege de middag aan in Port Cambell en stonden daar weer op een camping aan het strand. Geen surfstrand maar goed genoeg om met een wijntje te liggen en genieten van alles om je heen.

Op 30 november zijn we doorgereden richting Cape Otway. Het zuidelijkste punt van de Great Ocean Road. We hadden op Wikicamps (een app waar bijna alle campings op staan met locatie, reviews en wat het kost) meerdere campings gezien die ons wel wat leken. Aangezien we de laatste campings allemaal betaald hadden vonden we het wel weer tijd voor een bushcamp. Echter is dat bijna onmogelijk in dit deel van Australie. Zelfs voor een onbemande camping, zonder douche en faciliteiten (wél een smerige toilet) moet je een permit kopen van 28,- dollar. We hadden gelezen dat je bij Johanna Beach goed kan surfen. Toen we daar aankwamen dachten we, oké dit is niet gelogen, maar niet voor ons. Een rotsstrand met mega golven slaan wij even over:). De camping was ook erg druk en alle plekken waren genummerd, dus je kon zonder permit niet zomaar gaan staan. Nouja het kan wel maar met risico dat je moet verkassen als iemand je er af kickt.
Zodoende reden we weer door en 4 campings later, kwamen we bij een heel mooi strandje ver van de hoofdweg op een super leuke camping. We zette de auto op een plek in de hoop dat die niet gereserveerd was en gingen even het strand bekijken. EN jawel, we liepen zowaar onze vrienden Kyle en Claire tegen het lijf die we in de Grampians ontmoet hadden! Zij hadden hetzelfde probleem met betaald kamperen en stonden nog op de dayvisit area. Wij hadden een grote plek bemachtigd en zeiden meteen van laten we de plek delen anders. Maar eenmaal online bekeken of er überhaupt een reservering stond bleek al snel dat er meerdere plekken niet gereserveerd waren en wel bemand. Dus wij hebben het risico genomen dat er niemand meer kwam op onze plek:). Later zijn er ook van hun nog vrienden aangehaakt en hebben we het gezellig gehad.

De dag erna kwam er rond 11 uur een jongeman ons melden dat we moesten gaan inpakken want er was 3 dagen regen voorspeld. Aangezien we achter het strand stonden in het zuidelijkste punt van de kust bereikbaar via een onverharde weg zijn we (zoals we toch al van plan waren) door gereisd. We moesten wel een noodplan maken want het mooiste gedeelte van de Great Ocean Road moest nog komen langs de kliffen. Maar we wilden ook nog de de watervallen gaan bezoeken, einde middag zou de regen pas starten. Het waren dit keer echt mooie volle en groen omgeven watervallen in het Otway National Park. Eind van de dag zijn we naar Apollo Bay gereden, met de hoop dat de regen mee zou vallen. Maar helaas, eind van de dag begon het te spoken. We hielden contact met Claire en Kyle en die kwamen weer bij ons op de camping staan. We hoopten een plek te delen omdat zij een klein tentje hadden, maar jammer toch beide betalen. Op zich was het prima want er was een binnenplaats met keuken, binnenhaard en picknicktafel. Iedereen kwam gezellig bij ons en het was weer super gezellig en cozy.
Helaas, de regen zette door en 's ochtends regende het nog steeds. Het mooiste deel rijden in de regen vonden we geen optie. Een zwembad of spa etc. was er niet in het dorp. Er was niks.. 4x4 routes rijden we ook niet met slecht weer.. (blubber mijden we sowieso tegenwoordig!)

We besloten naar Melbourne te gaan voor het weekend. Super jammer in de regen, maar je kunt in een stad nog naar Musea, barretjes etc. Zodoende hebben we wel een hotel geboekt omdat we zelfs smsjes van de staat kregen met weeralarm Victoria. Op dit soort momenten zijn we wel jaloers op mensen met een campertje of busje waar je makkelijk in kunt zitten met regen. Bij ons is alles vochtig en nat en met het inklappen van de tent lekt het toch ook wel naar binnen..
Melbourne vonden we beide super leuk. Leuke sfeer, veel mensen op staat, mega veel eettentjes en wát een aziaten zeg! Jop moest wat printen en inscannen dus we waren op zoek naar een printshop, op vrijdagavond 20.00u. We kwamen toen terecht in een internetcafe waar wij dachten gewoon te kunnen printen. Maar het zal vol met gamende aziaten, computer naast computer, zonder ramen, 24 u open. Heel bijzonder! Zaterdag hebben we een stadswandeling gedaan waar je veel hoort over de stad en geschiedenis. Musea gezien, Queen Victoria markt geshopt en in barretjes gezeten. Uiteindleijk begon de regen 's avonds pas waar voor gewaarschuwd werd. De straten stonden blank en we stonden tot onze enkels in het water. Godzijdank stonden we niet op een camping.
We zijn na Melbourne naar Mornington Peninsula gereden, dat ligt in een punt onder Melbourne. Een duur gebied maar met mooi weer echt wel mooi. De hotsprings zijn hier het hoogtepunt. Een park met 17 badjes van 36-42 graden en een sauna, stoomcabine etc. Heel leuk opgezet in een natuurlijke setting. We hebben hier van 12 tot 20.00 gechillt totdat we er gerimpeld uitkwamen:P.
Het weer werd beter voorspeld dus terug naar de Great Ocean Road. We hadden uiteraard nét voordat we wisten dat het slecht weer werd een resort geboekt in Torquay. Ons eindpunt van de route als een soort Sinte-kerst kado'tje ofzo. Gelukkig konden we dit een week verzetten want het bleek nog steeds niet boven de 20 graden te zijn en bewolkt. Omdat we nu vanaf de andere kant kwamen hebben we wél het geluk dat de route mooier is omdat je links langs de buitenzijde rijdt dus alles beter ziet. In Torquay hebben we de eerste nacht op een camping vertoefd en hebben we gesurft op Winkipop en Bells Beach! Jaja, waar het surfen ooit begon.. daarna geshopt in de outlets van Rip Curl, Billabong, Reef etc. De headcuarters zijn hier nog altijd gevestigd van deze merken. We hebben ook het surf museum bezocht.
Op 7 december zijn we doorgereden naar Lorne. Echt een tof gedeelte van de route! Lorne is een iets groter dorpje dan de tussengelegen plaatsjes waar je wel kunt surfen maar verder niks is. In Lorne stonden we ook op een camping aan het strand. We hadden de tent opgezet en biertje gedronken en daarna gingen we even een drankje doen. Maar ons oog viel op de mooie golven en surfers. Dus om 17.00 snel terug om de pakken en borden te halen en hop het water in!
8 december zijn we de watervallen gaan bezoeken bij Lorne in de buurt en 's middags is Jop weer het water in gegaan voor een golfje. Ik heb lekker op het strand gechillt. Die avond hebben we met schemering een deel van de route gereden wat echt heel mooi was! We hebben toen op de enige gratis bushcamping gestaan. 9 december was het 's ochtends weer bewolkt helaas en zijn we een 4x4 route gaan rijden en s'middags klaarde het weer op! Wat een mazzel! We zijn snel doorgereden tot aan Apollo Bay. Daar waren we al geweest en de surf was niet heel goed. Tussendoor gestopt bij Kennet River waar de papagaaien op je schouders, hoofd of arm komen zitten. We hebben hoog in de boom een paar koala's gezien:). Nu het zondag was was de gratis camping wat rustiger en konden we hier weer terecht. 'S nachts maakte Jop mij wakker omdat hij de koala's hoorde brullen. Ik wilde het zo graag nog eens horen want het is een bizar hard geluid. Google het maar eens:). Maandag zijn we langs de stranden in Lorne gereden maar geen golven. Toen we in Bells Beach aankwamen bij Torquay was het iets te heftig voor ons. (voor mij vooral omdat er ook rotsen zijn en dat surft toch minder gemakkelijk). Maar op het Torquay strand was het een mooie swell dus hop het water in! Vanaf 14.00 konden we toch pas inchecken in het resort. Jop heeft mooie golfjes gepakt en ik, tja had ze natuurlijk ook kunnen pakken als er geen kilo zeewier aan mijn leech hing wat mijn snelheid beinvloedde:P.
Hell Yeah, vanaf 15.00 lagen we dus bij het zwembad in het resort, nog wel iets te fris maar goed te doen! Heeeerlijk zo'n schone (voor ons nu) luxe kamer en badkamer etc. Ook nog lekker gesurft want hey, we zijn wel in het surf mekka! Maar 's middags wederom bij het zwembad gelegen en oh, wat is dat heerlijk op een bedje en even niks hoeven. Jaja, reizen is best vermoeiend hoor! Al die indrukken en inpakken en door en uitpakken en volgende bestemming plannen.. het vergt wat van je:P.

We weer terug in Melbourne geweest om Lennnart te ontmoeten die hier voor een zakenreis is. Gezellig biertjes gedaan bij The Rooftop bar en Section 8. We hadden een hostel geboekt, een dorm zowaar. We dachten er toch bijna niet te slapen en dat is ook gelukt. Van 04.00 tot 08.00 was genoeg en we zijn snel vertrokken. Toen we 's nachts aankwamen lagen er mensen te vozen op de bank, een gang verder lag een gast op zijn buik te snurken op de grond.. Jop en ik hebben beide in hostels geslapen maar deze was bij far wel het smerigste! Terug naar ons eigen tentje en privacy:)

Het volgende gedeelte hebben we eigenlijk niet goed uitgezocht dus ook voor ons is het een verrassing wat we gaan tegenkomen!

Ciaooo

1. Jan en Lia:
    22 december 2017
    Weer veel beleefd, een mooi reisverhaal.
    Jullie maken veel mee.Genieten
    Liefs Jan en Lia