Fraser Island, check!

3 oktober 2017 - Town Of 1770, Australië

Hij heeft het overleefd, onze Challie! We zijn zelf Fraser op gegaan met onze 4x4. We hadden keurig een permit gehaald voor het mogen rijden op Fraser, niet wetende dat je óók nog een moest hebben voor het kamperen. Dit laatste is als je in de free zones kampeert. Er zijn 7 zones aangewezen waar je vrij mag kamperen in de natuur.
Vanaf de pont kregen we meteen de test, door het mulle zand rijden. We gingen op 13.00 het eiland op en eigenlijk is het dan al hoog tij. Maar al gauw reden we het binnenland in, een weg met grote gaten en veel stenen. Alle spullen vlogen door de bakken heen en maakten veel herrie, gelukkig is alles heel gebleven. Maar we reden niet hard, de echte Ozzies racen over die wegen, HOE DAN?! Hier waren we meteen al blij met een auto uit 2004 en niet uit 1995, want die zagen we op Fraser eigenlijk ook niet rijden.
We hadden geen camping geboekt, omdat wij dachten dat je vrij mocht kamperen. Dus zo gezegd zo gedaan, hebben we achter een mooie duin, een beetje uit de wind (dachten we) ons huis gepland bij Eli Creek. Rond half 8 zagen we lichten schijnen rond de auto en verder in ons gebiedje, ohh de ranger! Shit, die permit lukte maar niet want die kon je online aanvragen maar we hadden geen bereik gehad. Gelukkig hebben we geen boete. Wel ultiem cozy hoor, écht samen in de natuur!​

De dag erna zijn we naar het Noorden van het eiland gereden. Het eiland is trouwens 120 bij 15 km. Dus om 08.30 zaten we alweer on tour naar het Maheno Wreck Ship. Fotootje en door naar Champagne pools, daar kun je wél het water in omdat het afgeschermd is door rotsen en een zandbank. (Verder mag je nergens de zee in ivm de roggen, haaien, stroming, etc.) Toen door naar Waddy Point en Indian Head. We hebben mega roggen gezien, ik denk wel van 1,5m. Schildpadden en zelfs een walvis:) Echt gaaf! Rond 16.00 moet je echt wel op zoek naar een camping want om 18.00 wordt het donker en is het meeste al dicht. Maar wij waren natuurlijk al weer laat omdat we veel wilde zien. 1 nachtje zonder toilet etc. is prima. Maar we hadden onze eigen douche nog niet geinstalleerd, lees; gekocht maar geen water opgeslagen. Dus dan is douchen wat lastig. De tweede nacht wilde we dus wel een betaalde camping met voorzieningen. Dat is gelukt, gelukkig. Afgeschermd van de dingo's (wilde honden) was wel fijn. Dus wij waren wat laconieker met de deuren van de auto open houden. Toen we wegreden 's ochtends zat er bij Mariska echt een spin van 10cm op het handvat!! OK, JOP, Stop, NU, eruit, zo snel als het kon is Mariska aan de kant van Jop uit de auto gegaan. Een foto en filmpje gemaakt en Jop mocht de spin met een stok weghalen. GADVER, zo een wil je niet in je bed!!

Eenmaal spinvrij konden we door en zijn we naar Lake Wabby gegaan. Een wandeling van 40 min door het bos, dan de zandduin op, waar is het meer dan? Maar daarachter lag een prachtig groen meer. Echt héél mooi. Even chillen en de tocht weer terug. Toen hebben we een scenic drive gedaan door het binneland naar McKenzie lake. Onderweg kwamen we langs het Blackbutt Forest, alle bomen waren aan de onderkant zwart. We stopten omdat Mariska een branderige geur rook. De auto gecheckt maar niks aan de hand. Even later zagen we rook uit een boomstronk, dat was het dus. Jop met zijn goede gedrag is het gaan blussen. Nog iets verder zagen we alleen maar rookpluimpjes. Lekker dan! Maar wellicht verklaarde dat de naam van het bos:P.
Bij het meer nog even gechillt, voordat we door gingen naar Kingsfisher Point. Waar we de pont terug wilde naar Harvey Bay. Helaas was dat de jetset van het eiland en was de pont van 17.00 al vol. Dus we hebben daar lekker een burger gegeten en toen om 20.30 de pont gepakt. Wel weer spannend want hier wil je liever niet in het donker rijden ivm alle dieren. Maar gelukkig zijn we niks tegengekomen en hebben we een camping gevonden waar we gewoon ons huis neergezet hebben. Het was inmiddels 22.30 en dan ligt iedereen al 3 uur op bed. Dus de volgende ochtend hebben we ons gemeld en keurig betaald:). Nu richting het Noorden!

Fraser, je was een mooi avontuur!

1. Jan en Lia:
    3 oktober 2017
    Frazer Island is mooi, afwisselend en op vele plaatsen nog ongerept. Goed van de ranger dat jullie voor een nacht mochten wildkamperen. Relaxed. Lake Wabby is een regenmeer met een zeer hoog siliciumgehalte in het witte zand, wij vonden het een bijzondere ervaring om in het meer te zwemmen. Challie brengt jullie probleemloos overal naar toe. Plaatjes zien er fantastisch uit. Leuk koppel om jullie zo bezig te zien. Zou zo weer terug willen.
    Veel plezier op jullie tocht naar de Whitsundays.
  2. Debbie:
    3 oktober 2017
    Wat een avonduur toppers! Ben benieuwd naar het volgende!