Bali, we LOVE it!

15 maart 2018 - Bali, Indonesië

Tja, wat kunnen we hier nou nog aan toevoegen? Ten eerste kunnen we melden dat het echt een goede keus is geweest om naar Bali te gaan. We hebben écht een topafsluiter gehad.

We kwamen maandag om 12 uur aan, op naar Kuta waar ons eerste hotel was. Een mega druk en toeristisch deel in Bali, maar een heel prima hotel met een oase van rust in deze hectische buurt. Wij zijn ons niet als we daar meteen van genieten, dus hop douchen en de straat op. Kijken waar we beland zijn en een hapje eten. Het surfen in Kuta was niet zoveel. Wel grappig op het strand allemaal hutjes en plastic stoeltjes waar boardjes verhuurd worden. Na wat geslenter zijn we toch maar lekker naar het hotel terug gegaan om aan de poolbar een drankje te doen. 'S avonds hebben we aan het strand gegeten en natuurlijk de eerste massage gepakt.
Dinsdag moesten we alweer inpakken want om 11 uur werden we opgehaald door Madi, de taxichauffeur die ons ook van het vliegveld opgepikt had. Wel jammer want het was een fijn hotel waar we 2 dagen zouden blijven, maar door de vertraging waren we natuurlijk 1 dag te laat.

We zijn via Ubud naar Munduk gereden. Ruim 2,5 uur rijden rechtstreeks. Ik wilde graag langs de Baliswing en we wilden naar het Monkey forest. De Baliswing was een beetje een tegenvaller. Ik dacht dat het een schommel ergens in het bos was maar dit scheen een uitgebuitte Aziatenattractie te zijn. Veel te duur natuurlijk, maar wel een leuke foto.
Het Moneky forest was wel grappig, vet veel apen die op je komen zitten. Het was wel frapant dat precies dáár een Aziaat met míj op de foto wilde! Waarop ik antwoorde; but i'm not a monkey! De Aziaat begreep mijn grap niet, of ze vond hem gewoon niet grappig..:)
Madi wist ook nog een koffieproeverij gratis, dus dat vonden we prima en stopten bij een plantage. We moesten wel een kopje koffie bestellen en toen kwam de proeverij:) 3,50 eu is duur voor een kopje hier, maar prima met proeverij erbij!
Het werd al laat en we hebben onze chauffeur Madi uiteten genomen, wat een eer om hem voor 3 euro helemaal blij te maken! Waarschijnlijk kreeg hij aan de achterkant weer commissie terug, maar dat is hem gegund.
We kwamen in het donker bij Munduk Moding Plantation aan. Holy moly, wat was het daar mooi! We werden met golfkarretjes naar de entree gebracht en we kregen een verse bloemenkrans met een kopje thee als ontvangst. Onze spullen werden uiteraard op karretjes naar de suite gebracht. De Garden suite hadden we, met een eigen bruggetje naar onze hoekkamer die aan twee kanten uitkeek op de koffieplantage. Er was nog een half uurtje live muziek in het restaurant dus hop, snel daarheen om een Bintang te drinken.
De volgende ochtend was ik om 06.00 al wakker, want ik kon niet wachten om het uitzicht te bekijken en het resort te ontdekken! Als je langs de receptie liep dan groette ze je altijd bij naam; Goodmorrrning Miss Marikaa Halo Miester Gop.
We hebben 's ochtends heerlijk bij het zwembad gelegen en daarna een rondleiding gehad over de koffieplantage. Want er zijn allemaal activiteiten die je kon doen.'S middags hebben we genoten van een heerlijke massage bij de spa. Het resort lag wel erg afgelegen, de omgeving was erg lokaal. Wel leuk om ook buiten het resort te kijken, dus zodoende hadden we lokaal gelunched voor 1,20 pp. De tweede dag zijn we met een privechauffeur van het resort naar een lokale markt gebracht. Ook daar heerlijk gelunched! Al met al heerlijke luxe dagen, met 's middags wel regen omdat het in de bergen lag tussen de koffieplantages. Maar o zo mooi uitzicht en zonsondergang in het bubbelbad. lekker eten, mooie kamer etc.

Op naar het zuiden van het eiland. Uluwatu staat bekend als goede surfspot dus zodoende hadden we in een baaitje ernaast een bungalow geboekt voor de laatste 6 dagen. Lekker niet meer verkassen en zon, zee, surfen! We hadden Madi weer geappt voor de rit maar helaas lag zijn moeder in het ziekenhuis en kregen we zijn neef. Ook prima en lekkere klets in de auto. Ze zijn allemaal super vriendelijk! Met hem zijn we ook weer via Ubud gereden maar dit keer langs de rijstvelden en de Tirta Empul Temple. Op ons verzoek. De rijstvelden van Tegallalang zijn mega commercieel maar wel mooi. We wilden eerst langs andere, maar die lagen niet op de route naar de Tirta Empul Temple die we heel graag wilde zien. Dit is namelijk een tempel waar je je met Holy Water kunt wassen. Dit geeft geluk, zolang je niet onder de verkeerde 'god' gaat hangen om je met dat water te wassen. Ik ben namelijk onder die van de doden gaan hangen en daar werd ik meteen op aangesproken..oepsie! Maar ik wist het niet dus dan gaat het wel goed, gelukkig maar!
Eenmaal in Balangang aangekomen viel de entree van onze bungalow wat tegen. Het was verlaten en de hut was veel minder dan we verwacht hadden. Oke, we zijn wat verpest na die luxe dagen, maar dan nog was het niet wat we voor de laatste week in gedachten hadden. We zijn meteen gaan kijken wat nou de goede surfspot is en zijn die dag erna op een scooter door de Peninsula gereden. Bij Uluwatu heb je ook een tempel die we bezocht hebben, hilarische beelden van aapjes die je zonnebril, telefoon, flesje water etc afpakken als je niet oplet. Heel typisch dat dit steeds gebeurt bij Aziaten!! De tempel zelf was niet zo boeiend haha.
Pedang Pedang beach is erg mooi en het gebied is leuk om te touren alleen wel afgelegen. We vonden Kuta te druk, dus zochten naar iets er tussen in. We kregen een tip om naar Seminyak te gaan, iets luxer met strandtenten en we hadden zelf Canggu in gedachten om te gaan surfen. Dus zo gezegd konden we de bungalow na 2 nachten verlaten en hop naar Seminyak voor de laatste 4 dagen. Die ochtend hebben we nog wel lekker van het zwembad genoten en kreeg ik zowaar de schrik van een salamander op mijn schouder! Ieww.
De neef van Madi kon weer komen en zei; No like sir? In een ruk door naar Seminyak en daar troffen we een heerlijk hotel met losstaande hotelkamers in een leuk hofje. Een fijn zwembad en restaurantjes, barren en massagesalons op 2 min lopen. Hier hebben we de laatste dagen gesurft in Canggu, de eerste dag bij Echo Beach, man man wat een golven! 3+ meter hoog waardoor je achterom kijkt tegen een muur! Ik zag alleen maar gasten liggen op 'puntboardjes' (zoals ik dat noem) en zei tegen Jop; goh, wel typisch dat hier geen vrouwen liggen en mensen op grotere boarden.. Als er een golf aan kwam wist ik niet hoe snel ik er tegen in moest peddelen om maar niet in die kolk mee te gaan.. want dat is wel gevaarlijk bij zulke hoge golven.. De dag erna was het weer zo hoog en hebben we bij de surfshop gevraagd waar het voor de 'normale surfer' leuk surfen is. Dat was een strandje terug.. zie je wel!!
Dat was bij Batu Bolong, dit was leuk want hier kon ik ook weer golfjes pakken en surfen zonder angst.
Verder hebben we heerlijk gechillt bij het zwembad en massages gehad. Lekker gegeten en genoten. We hadden een brommer geregeld bij het hotel, alleen dat ding reed echt voor geen meter, dus de dag erna stond er een keurige Nmax klaar:). In NL is dit gewoon een motor;).
Op 17 maart is het silence day in Bali wat betekent dat alles dicht is zelfs het vliegveld. De dagen ervoor worden er al tochten over straat georganiseerd naar de tempel en het strand, iedereen gaan bidden in de dorpstempel, mega druk op straat en vanuit de zee de ceremonie horen was wel erg speciaal.
Het verhaal is wat lang geworden maar wat hebben we een heerlijke afsluiter gehad zo. 2 keer een dikke regenbui gehad einde van de dag, maar een massage maakt dan veel goed.

We zitten nu op het vliegveld en het voelt wel heel gek. Nu is het echt klaar en gaan we iedereen weer zien. Het voelt helemaal niet alsof we 6 maanden weggeweest zijn. Maar dat zal thuis misschien weer anders zijn.

Tot heel snel!!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan en Lia:
    15 maart 2018
    Wat is het geweldig daar,en weer een mooi reisverhaal.
    Fijn dat jullie je reis zo hebben afgesloten, genieten toch. Mooie foto's weer.
    We zien jullie morgen.dikke knuffels