Op avontuur in South Australia

27 november 2017 - Dunkeld, Australië

Hi Mate!

Op 11 november zijn we vanaf het droge midden de border gecrossed naar South Australia. De eerste stop was bij het 'ondergrondse' dorp Coober Pedy. Omdat het daar bijna altijd tussen de 40 en 50 graden is worden huizen, hotels en zelfs een camping ondergronds gebouwd. Wij zijn alleen bij het hotel en de bar geweest en toen weer door. Het is een mijn stadje waar ze opal opgraven. Echter was het bewolkt die dag waar iedereen daar super blij mee is.

We zijn toen doorgereden naar een camping in Port Augusta om vervolgens naar de Flinders Ranges te gaan. Er hing daar een briefje in de toiletten dat op side 49 een dame haar knipt. Dus ik heb Jop even langs gestuurd:)

De Flinders is een bergachtig gebied, beetje heuvelig maar wel met mooie stukken. Het is niet zo groot als dat wij in het Noorden gewend waren, maar hebben mooie routes gereden. We zijn er 1 nachtje op een buscamping verbleven, waar 1 ander iemand stond. Heerlijk weer, hangmatje uit, biertje erbij! Toen de dag erna terug reden hadden we wéér een lekke band.. maar gelukkig bleek het een klein steentje te zijn waardoor de band alleen geplakt hoefde te worden. Dat scheelde weer wat dollars!

Half november hebben wij een ouder stel bericht dat we richting Adelaide gingen en of ze nog steeds open stonden voor een bezoek van ons. Zij wonen in Kadina en we hebben ze ontmoet op de snorkelboot bij Port Douglas. Linda was net aan het herstellen van bronchitis maar was nog thuis van werk en goed genoeg om ons te ontvangen. Er was al een bed opgemaakt en ze is die middag meteen met ons een sightseeing gaan doen door hun dorp. Daarnaast belde ze een kennis die een stuk land heeft met kangaroos. "I've two Dutchies who wants to kuddle with your kangaroos!" Super grappig om ze weer dichtbij te zien en voelen. Het was wel gek hoor, weer in een bed slapen. Beetje onwennig want ze waren zo ontzenttend aardig dat we ons wat opgelaten voelde. De dag erna gaven we aan door te gaan omdat het slecht weer was en er daar weinig te bezichtigen is. Maar Linda gaf niet op en verzon allemaal bezienswaardigheden om ons nog een nacht te houden. Er werd Kangaroovlees gekocht, Timtam's, Pavlova taart etc. De kinderen die uit huis waren werden gebeld en die kwamen 's avonds ook langs voor de feestmaal. Super leuk!

Maar na twee nachten was het goed voor ons, heel gek, maar we vonden het ook wel weer fijn om door te gaan met je eigen spulletjes en bed. Jaja, straks willen we niet anders meer:).

We zijn doorgegaan naar de Barossa Valley dat bekend staat om de lekkere Australische wijnen. Wij vonden het echter veel te commercieel en dachten juist dat je daar bij de wijnboeren outlet prijsjes zou treffen. Maar de wijnen vonden wij eigenlijk niet zo en de prijzen al helemaal niet. Bij 50 dollar begonnen wij het wel een aardige wijn te vinden. We hebben wel wat proeverijen gedaan dus.
S'avonds was de promotie van mijn vader (12.00 in NL). Omdat we alleen bereik hebben via Facetime bij een Telstra paal (lees: een telefooncel met wifi bereik voor telstra klanten) hebben we om 22.00 de auto naast zo'n paal gezet om daar de sessie te volgen. Ging prima en leuk om toch live te volgen. Ps. hij heeft het gehaald en is nu dokter Verlaan.:P

Yeah aangekomen in Adelaide. Heerlijk weer even een stad en 'normale' faciliteiten. We zijn er anderhalve dag geweest. Hebben de eerste dag even geshopt omdat het regende toen we aankwamen en ik (Mariska) had nieuwe schoenen nodig. De beige all stars zijn inmiddels roze van de outback en zijn nu ook gekwalificeerd als mijn outback gypmen. We hebben wat barrtjes gezien en zijn naar het Algemene museum geweest. Lekker gewandeld en dat is Adelaide wel, naar ons idee! We zijn ook naar Glenelg geweest een middag om het strand even aan te tikken. Het was te fris om te zwemmen maar wel een toeristisch leuk badplaatsje. We waren er snel uit dat we door wilden naar een surf beach. Middelton werd het en daar hebben we twee dagen vertoefd. We hebben surfbordjes gekocht en gesurft. Gelukkig waren de golven hier nog niet zo hoog, dus fijn om weer even in te komen. Het volgende dorp was Robe, hier kun je ook surfen, als er golven zijn. Helaas was dat die dag niet dus zijn we via Penola naar de Grampians gereden. In Penola nog een middagje wijnen geproefd, tweede kans voor de Shiraz:) Maar Malbec blijft mijn favoriet.

23 november kwamen we aan in de Grampians. Een natuurpark van 70x 200km, niet heel groot dus. We zijn de eerste dag de standaard dingen gaan bezoeken zoals een rots die op een salamander kop lijkt, een uitkijk punt etc. De tweede dag hebben we de Pinnacle walk gedaan, 2 uur lopen naar een mooi uitzichtpunt over het landschap. Daarna zijn we een 4x4 route (de Goat Track) gaan rijden, waar we op het hoogste punt een eitje hebben gebakken voor de lunch;). Lache he?!
In de namiddag ging het regenen en wilden we eigenlijk gewoon een luxe resort boeken. Maar er was niks meer dan een bungalow met een douche zonder bad. Waarvoor we geen 150 dollar wilde uitgeven omdat het net niks van meerwaarde is. Dus toch nog maar een nacht op de gratis camping waar je een emmer kunt vullen met water om zo te douchen. We hadden die dag ervoor vrienden gemaakt die er ook weer stonden dus daar zijn we gezellig bij gaan staan. Tussen de buien door op het kampvuur gekookt, het water voor de douche emmer opgewarmd en een biertje erbij maakt het dan toch wel weer een gezellige avond.

De laatste dag wilden we via een kleine omweg over een 4x4 route richting het strand van Warnambool rijden. Om 11.50 zijn we/ heb ik (Mariska) de auto vastgereden in een modderpad. Ik moest over de sporen rijden maar gleed/ stuurde er vanaf en BLOBppdhg. EN nu? Scheppen, water weghosen, takken onder de banden etc. we hebben er 2 uur staan buffelen om grip te creeeren. Maar het lukte niet. De auto stond met de plaat in de bagger en muurvast. Op een track dat eigenlijk gesloten was vanwege het weer.. niet zo slim dus. Om 14.00 besloten we dat ik bij de auto bleef en Jop naar de kruising van een andere track zou lopen die wel open was (3,5km). Om 16.00 kwam hij terug om te melden dat er niemand langskwam en dat hij een hulpsein in de weg had getekend met een pijl van takken en de datum erbij. Op 10 km afstand zat een camping dus wellicht is daar leven? Jop zijn tas weer gevuld met water, eten en een regenjas. Want slecht weer was opkomst en we hoorden het al donderen.. Elke keer hoopte ik dat het een auto was, maar de bomen klapperden en je hoort wat je graag wil horen. Maar om 18.00 hoorde ik het écht! Ik liep de richting uit van het geluid en zag een dikke Landrover full equipment aankomen! Ik kon niet zien of Jop er in zat, maar achterin zat hij. Onder de modder en stinkend naar zweet omdat hij al twee x 3,5 km had gelopen en toen weer 8 km voordat hij deze mensen spotte. Wat een geluk, de man vond het leuk om ons te helpen en zag het volgens mij wel als een avontuur. We hoefden er niet te overnachten en konden om 18.15 richting de normale weg.

Voorlopig even geen 4x4 avonturen meer, maar de Great Ocean Road wacht op ons!

1. Marie-jose:
    27 november 2017
    hohoi volgens mij hebben jullie het geweldig daar in australie geniet er maar van gr marie-jose
  2. Jules:
    27 november 2017
    Wat een avonturen. Moet je wel slimme dingen doen. Het is de Veluwe niet tenslotte. Mooi weer is wel wat waard. hier zitten we in de drup. Vandaag weer. Ik ben de promotieperikelen goed doorgekomen en nu kan ik mijn kamertje tenminste zonder druk opruimen. Als dat gebeurd is gaan we naar Zuid Sfrika. Net voor jullie terug zijn. Nog veel plezier daar !
  3. Jan en Lia:
    27 november 2017
    Hey,leuk zo'n omweg.... dit was.echt survivallen . Gelukkig goed afgelopen.
    Jullie maken veel mee, goed voor de relatie.
    Nu lekker genieten van de great ocean road.
    Surfen enzo.
  4. Kim:
    4 december 2017
    Wat een belevenissen weer! Heel leuk om te lezen! Lekker blijven genieten.