Australie, dat was 'm!

1 februari 2018 - Brisbane, Australië

De laatste maand is super snel gegaan. Vandaar ook nu pas weer een verhaal. Sinds de vorige blog hebben we veel gedaan, van Sydney naar Brisbane met tussenstops om te surfen en chillen. We zijn als eerste naar de Blue Mountains geweest. Een leuk berggebiedje met the three sisters als toeristische atractie en een aantal wandelingen die je kunt maken. De tweede dag zijn wij gaan Canyoningen. Dat is abseilen en hiken door de canyon, waar je zelf lastig kunt komen omdat je de route anders nooit meer terug vindt. Het was echt heul leuk! We kregen een grote gele rugzak op met reservekleding, water, snoepjes, een lunchtrommel, materiaal voor het abseilen etc. Het filmpje op Facebook zegt genoeg, maar het was zo mooi groen, heldere beekjes en een leuke groep.

Na de Blue Mountains zijn we nog een dagje naar Balmoral Beach geweest met Dexter en Yvette uit Breda. Toch nog even Sydney gedag gezegd en met een hapje met hun afgeloten. We zijn toen langs de kust gaan rijden en hebben gesurft bij Mollymook en gechillt bij Seal Rocks. Wat werd het warm, de hittegolf die we in Sydney hadden leek niet te eindigen. (Ja ik weet het een luxe probleem). Maar zonder parasol is het zowat niet te doen op het strand.. Dus die hebben we toch maar aangeschaft voor 10 dollar:). We kwamen erachter dat het nog steeds heel druk is in de vakantieperiode dus vooruit boeken was wel nodig. Dat is voor ons echt wennen na maanden op de bonnefooi je huis ergens planten.

We hadden geboekt bij Port Macquarie waar we vlak aan het strand stonden. Een leuke camping en we konden er nog surfen ook! Er was ook een Koala Hospital dus daar hebben we de koala's echt van dichtbij gezien. Wel heel zielig want sommigen waren blind door een ziekte, aangereden of door een bosbrand uit hun gebied gered/verjaagd. We hadden hier 2 nachten geboekt en we hadden toen meteen al voor de dagen erna ook weer 2 nachten geboekt in Coffs Harbour. 4 dagen dus even geen zorgen over waar we heen moesten, alleen of we niks zouden missen op de route tussendoor. Want ja, nu hadden we een plek waar we 'moesten' slapen. Dus na Port Macquarie zijn we naar Coffs Harbour gereden. Een grote camping met een mega kinderzwembad en glijbaan. En ja, we zijn er ook vanaf geweest;). De surf was helaas niet super, dus ik heb aan het zwembad gechillt en Jop is wel even gaan surfen. Hij kwam terug met een prikkende enkel. Hij was door een gellyfish gestoken en voelde zich erg aangetast. Hij was zelfs naar de lifeguard geweest haha! Gelukkig viel het allemaal mee en konden we 's avonds een drankje doen bij een bar in de buurt. De dag erna zijn we doorgereden naar Shelley Beach, met super helder water, waar we even een paar uur gezwommen hebben. Maar de nacht hebben we toen bij Spot X doorgebracht. Een plek waar ook een surfcamp zit, maar dat zit echt apart van de camping. De zee was heel chubby (klotserig) maar voor mij was het wel ok om te oefenen. Bij Brooms Head hadden we een mega mooie bush camping aan het strand, maar het waaide zo hard dat we na een uurtje op het strand maar zijn doorgereden naar een wat beschuttere camping. We slapen namelijk echt niet als het waait en de tent klappert aan alle kanten.

Yamba vonden we niet zo heel boeiend eigenlijk, wat een klein dorpje is met wat boektiekjes en cafeetjes. Lennox Head is een bekende surfplek. Hier waren de golven op Point Break mega en hebben we dus op de kant heerlijk naar de échte surfers gekeken. Het waren nog net geen tubes.. Je hebt er ook een meer, een soort 'cola-meer' omdat het water net cola is qua kleur. Het is verder niet vies dus prima om in te zwemmen en je krijgt er een lekker zacht huidje van:). We hebben ook hier 2 nachten gestaan, lekker uiteten geweest en gechillt. Oja en ik ben naar de dokter geweest. Ik had namelijk al een paar dagen dat ik bijna niks zag door tranende en dikke ogen. Leek ontstoken en ik kon geen licht verdragen. De apotheker verwees me meteen naar een dokter en vervolgens heb ik oogdruppels gekregen en een paar dagen later was het over. Gevoeldig typje ben ik toch;P.

Bayron Bay!! Wat is dit een fijne plek. Het is eigenlijk de enige plek die de meeste backpackers hier in de omgeving aantikken omdat de rest in het niet valt bij dit dorp. Het is er chill, je kunt er goed surfen, mooie stranden, helder water, leuke kroegen, betaalbaar uiteten etc. Jop viel met zijn neus in de boter toen we bij de Cheeky Monkeys vooraan zaten bij de wet t-shirt contest! We stonden aan het strand en liepen dus zo met onze bordjes de zee in en aan de andere kant het dorp in. 3 nachten op de ene camping en 3 nachten op de andere camping omdat die mooier was en dichterbij een fijne surfplek zat. Wel was het er inmens druk in de zee dus moest je surfen over de koppen. Jop gaat gewoon door maar ik kan nog niet super goed ontwijken dus als iemand in de weg staat is dat pech. Jop nam dus wel meer risico en ik lag er lang te wachten tot ik een golf voor mezelf had. Kun je lang wachten helaas. Maar tussen al het wachten door zag ik wél twee vinnen! Op 3 meter afstand zwommen gewoon 2 dolfijnen, hoe cool is dát! We hebben hier een week vertoefd omdat we de auto te koop hebben gezet en eigenlijk pas de laatste week naar Bribane wilden reizen om wat bezichtigingen te doen. We zijn 2 dagen naar Surfers Paradise geweest, maar er waren geen golven dus er was verder weinig aan. En we zijn geweigerd bij de clubs omdat we geen sneakers aanhadden grr! We hadden nette kleertjes en helemaal zin in een dansje. Overdag zijn we in Burleigh Heads bij een surf contest gaan kijken maar de golven waren zelfs te klein voor de pro's dus halverwege werd het afgeblazen. Een beetje chillen en de tijd 'uitzitten' tot we animo hebben voor de auto. Klinkt gek maar zo voelde het wel. Intussen niemand die contact op nam voor de auto.. Best wel shit want het is zo'n goed ding! We hebben de rego check doorstaan, dat is de pink slip om de auto door te verkopen zonder ernstige gebreken. Alleen een nieuwe achterband, die al slecht was toen wij hem kochten. Op zaterdag zijn we toch maar naar Brisbane gereden om een advertentie te maken en die bij de hostels langs te brengen. De meenste hebben een map liggen met advertenties van auto's of werk voor backpackers. Uiteindelijk hadden we op vrijdag een franse kerel die de auto zou bekijken dus daar hadden we de auto helemaal voor uitgeruimd en schoongemaakt. Maar helaas, de Fransman kwam niet en had een slecht excuus. We zijn toen toch naar Brisbane gereden om op de gratis camping halverwege te staan, maar daar is niks om te doen en ook geen sanitair.. zaterdag zijn we gaan flyeren in alle hostels en hebben de de advertentie online nog overal gerepost etc. Maar helaas, nog steeds weinig animo en er kwamen zoveel auto's bij die allemaal goedkoper waren. Wij hebben uiteraard wel de mooiste maar de backpackers hebben een budget en tijd, dus ze wachten net zo lang dat jij onder druk staat omdat je weg moet.. karig maar wij wij zouden net zelfde doen. We zijn maandag op een betaalde camping met een chill zwembad gaan staan vlak bij het centrum van Brisbane. Zodat we snel konden schakelen als iemand de auto wilde zien. We stonden naast een Nederlands stel, Jarred en Didy die hierheen zijn geemigreerd. Ze zoeken vanuit die camping werk en gaan dat hier hun leven opbouwen. Ze hadden ook een daktent en alle clichés zijn ter tafel gekomen;P. Zij gaven aan dat je hier display houses (modelwoningen) kun bezoeken. Omdat we Brisbane al gezien hadden vonden wij dat natuurlijk superleuk met onze vastgoedachtergrond. Je loopt via een kantoor waar je je meld naar de woningen die via de tuinen aan elkaar verbonden zijn. Meestal 5 op een rij, steeds groter. Zo grappig om ideeën op te doen en zien hoe ze hier de woningen indelen.

We kregen op dinsdag einde middag weer een fransman die geinteresseerd was. 3 dagen voor vertrek.. Maar hij zat in Mooloolaba, 1,45u naar het noorden. Ach 120km stelt hier niet zoveel voor de inpakken en die auto showen. Kun je wel cash betalen en morgen schakelen? Ja dat kon hij. Dus wij de borrel met Jarred en Didi afgesloten en die kant op. Eenmaal daar stonden er 3 studenten die onze auto echt wel wilden. Zodoende hadden we een aanbetaling van 200,- gekregen en woensdag zouden ze betalen in cash. Máár het zouden Fransen niet zijn als ze hun zaken op orde hadden. Cash ging niet lukken, in ieder geval niet genoeg. Maxime, de jongen die de auto koopt kon maar 2500,- cash betalen en zijn vrienden niks. Best een risico voor ons want wij zijn het land uit eer dat het geld via overschrijving op onze rekening staat. Maar we hadden ook niemand anders achter de hand. We zaten klem dus. Wij besloten terug te gaan naar Brisbane en daar onze kans nog te vergroten door in het hostel te slapen en de auto daar te parkeren zodat hij gezien wordt. Want wij geloofden er in als iemand hem eenmaal ziet je verkocht bent. Intussen hadden we de surfborden wel al verkocht want we moesten zakken met de prijs en zo konden we mooi dat gat een beetje aanvullen. Er kwam toen 's avonds nog een meisje die de auto ook wel wilde maar een zelfde auto had gezien alleen zonder tent en alle gear en 2000,- goedkoper. We zijn de hele avond bezig geweest om haar die auto te verkopen omdat we dan cash zouden krijgen. Maar het heeft niet mogen baten, ze ging voor de goedkopere en ging er zelf een bed in bouwen. Toch die fransman dan maar vertrouwen, we hebben hem uiteindelijk 2/3 cash kunnen laten betalen en de rest hangt nog in de lucht. Best spannend maar hij was welwillend en hopen dat er niet gecanseld wordt! Een andere optie was er gewoon niet. We zijn daarna meteen naar de stad gerent omdat Jarred en Didi daar op ons zaten te wachten voor een laatste borrel en dinertje. Het was echt heel gezellig alsof we elkaar al tijden kennen. We zitten nu op het vliegveld en gaan zo naar Christchurch! Een nieuw avontuur waar we wederom zooo veel zin in hebben. Geen tent meer opzetten gewoon de deur dichtschuiven en rijden.

De volgende blog komt uit New Zealand! Hell Yeah, we gaan nog niet naar huis nog 6 weken niet trallalaa! Doei!

1. Debbie:
    2 februari 2018
    Helemaal gelezen! Wat een leuk verhaal! Ben benieuwd naar new zeeland! Tot over 6 weken!